Grafika i poligrafia

Technik grafiki komputerowej
i poligrafii cyfrowej


To kierunek zawodowy na którym nauczysz się jak doskonale władać programami do grafiki 2D i 3D. 
W ramach przedmiotów zawodowych masz na każdym roku nauki od 9 do 12 godzin lekcyjnych tygodniowo przedmiotów zawodowych. Mniej jest natomiast godzin przedmiotów ogólnokształcących, geografii czy biologii, są też rozłożone na 5 lat a nie tak jak w liceum na 4.

Po tym kierunku masz wiele możliwości. Możesz zostać projektantem i opracowywać dla zamawiających wzory logotypów, wizytówek, broszur, T-shirtów czy opakowań. Możesz zostać grafikiem pracującym nad materiałem na nośniki elektroniczne, czyli tworzyć e-booki, albo grafiki do gier komputerowych 2d i 3D. Możesz też podjąć pracę w małej, lub dużej drukarni. W tych największych drukarniach będziesz pewnie potrzebował jeszcze poszerzyć wiedzę, ale w tych mniejszych wszystko powinno być dla Ciebie znane. Możesz się zatrudnić, wiele firm szuka dziś grafików ale jeżeli czujesz że wolisz być panem swojego czasu możesz też pracować na tak zwanym freelance i podejmować się zleceń od wielu osób, nie będąc na stałe nigdzie zatrudniony. Możesz też pracować online o każdej dogodnej porze dnia lub nocy (czego nie polecamy, bo noc jest od spania ;) ).



Czego nauczymy Cię na kierunku Technik grafiki komputerowej i poligrafii cyfrowej? 
Słowem jakie będziesz miał przedmioty w szkole?

1. Projektowanie materiałów graficznych i publikacji. (zajęcia praktyczne)

To przedmiot który trwa przez 3 lata i jest w planie lekcji w ilości 2 lub 3 godziny lekcyjne. To tu uczysz się zasad jakimi rządzi się projektowanie graficzne. Poznajesz teorię koloru, dowiadujesz się jak dobierać barwy do swoich projektów. Uczysz się o kompozycji, perspektywie. Poznajesz zasady tworzenia plakatów, ulotek, wizytówek. Ale również uczysz się jak poskładać książkę by nadawała się do wydania jej drukiem, broszurę lub komiks. Dowiadujemy się tez na zajęciach jak zrealizować technicznie ebooka. A chyba najbardziej lubioną przez uczniów częścią nauki tego przedmiotu jest projektowanie opakowań.




2. Przygotowanie materiałów graficznych. (zajęcia praktyczne i teoretyczne)

W ramach tego przedmiotu uczysz się w jaki sposób przygotować elementy do swoich projektów. Poznajesz zasady technicznego opracowania zdjęć do druku lub Internetu, uczysz się jak przygotować piktogramy czy logotypy do swoich projektów. Poznajesz zasady retuszu fotografii, fotomontażu i edycji grafiki wektorowej. To tu dowiesz się jakie są formaty plików graficznych, czym różni się JPG od PNG i dlaczego logotypy najlepiej zapisywać w SVG lub EPS. 

3. Przygotowanie publikacji i materiałów graficznych do druku. (zajęcia praktyczne i teoretyczne)

Na lekcjach przygotowania do druku nauczysz się jak technicznie opracowywać swoje pliki graficzne aby wydrukować je w takiej postaci w jakiej je sobie wymyśliłeś. Słowem by twój wydruk wyglądał tak, jak go sobie zaprojektowałeś. Nauczysz się impozycji, czyli układania wielu prac na jednym arkuszu tak by wydruki były ekonomiczne. Zapoznasz się też z podstawowymi zagadnieniami związanymi z pracą drukarek cyfrowych, tak, że wydrukowanie broszurki już w drugiej klasie będzie dla Ciebie czymś prostym. 

4. Podstawy poligrafii. (zajęcia teoretyczne)

To jest przedmiot podstawowy zawierający teorię jaką powinien znać każdy poligraf i ktoś kto zawodowo zajmować się będzie produkowaniem produktów drukowanych. Nauczysz się tutaj o różnych metodach druku, poznasz różnice pomiędzy maszynami do druku offsetowego a maszynami do druku cyfrowego. Zostaniesz też dopuszczony do tajemnej wiedzy na temat liter i będziesz wiedział co to szeryf (a wcale nie chodzi tu o strażnika prawa z dzikiego zachodu) oraz czym jest wdowa (i pewnie nie zdziwi Cię, że nie chodzi o kobietę, której mąż już nie żyje). Słowem to jest ten przedmiot, który wprowadzi Cię do grona wtajemniczonych! 



5. Rysunek techniczny. (zajęcia praktyczne i teoretyczne)

Nie bez powodu w pierwszej klasie poznasz nieco lepiej zasady rysunku technicznego. Nie ma się czego bać, nie będziemy wykreślać ręcznie silników spalinowych, a tylko poznamy podstawowe zasady tego sposobu przekazywania sobie precyzyjnych informacji technicznych. Poznamy je po to, byście już w drugiej klasie potrafili samodzielnie projektować opakowania na różne drobne produkty albo opisać technicznie procesy introligatorskie kiedy będziecie chcieli zaprojektować książkę w jakiejś nowoczesnej formie lub nowoczesnej oprawie, czyli okładce. 



6. Projektowanie przestrzenne i drukowanie 3D. (zajęcia praktyczne i teoretyczne)

W czasie tych lekcji poznasz podstawowe zasady projektowania przedmiotów. Odrobina historii wzornictwa przemysłowego też zostanie Ci opowiedziana. Wejdziesz w kolejny etap znajomości programów graficznych - w przestrzeń 3D i wreszcie nauczysz się jak modele 3D wymyślonych przez siebie przedmiotów zamieniać na kod dla maszyny drukującej. W ramach tych lekcji zaprojektujesz swoje szachy, flakon na perfumy, maskę karnawałową czy gadżet do roweru lub statuetkę, ale również nauczysz się jak wymodelować i wydrukować części zamienne uszkodzonych urządzeń. 



7. Planowanie i kontrola produkcji - organizacja pracy małych zespołów.

Są to zajęcia w czasie których dowiesz się w jaki sposób tworzyć kilkuosobowy zespół, który łączy wspólny cel, a mianowicie wykonanie zadania zawodowego i zarobienie pieniędzy na utrzymanie własnej firmy. Nauczysz się o relacjach w zespole współpracowników, dowiesz jak planować pracę by wszyscy sobie pomagali, nie blokowali się wzajemnie czasowo w procesie pracy który wykonują częściami. Nauczysz się zasad wzajemnej jasnej i precyzyjnej komunikacji w takim środowisku zawodowym. Słowem zdobędziesz kompetencje, nazywane dziś "miękkimi" które pozwolą Ci w przyszłości tworzyć przyjazne otoczenie w pracy, tworzyć wspólnoty ludzi którzy chętnie i dobrze razem ze sobą pracują. Dla korzyści wszystkich w zespole.



8. Drukowanie cyfrowe.

Te lekcje są w ostatnich 3 latach i skupiają się na realizowaniu przez uczniów określonych wydruków na maszynach drukujących do formaty SRA3+. Będziesz na nich drukował dyplomy, wizytówki, broszurki, ulotki. Będziesz też uczył się docinania swoich wydruków, zszywania ich oraz laminowania. Wszystko co będzie na tych lekcjach sprawdzisz w praktyce w czasie swojego zawodowego stażu, który wypada właśnie na klasę trzecią. Wtedy przez miesiąc zamiast do szkoły będziesz codziennie chodził do wybranego i zatwierdzonego przez szkołę zakładu pracy w którym na żywo sprawdzisz wszystko to, czego już zdążyłeś się nauczyć na lekcjach. 




9. Planowanie i kontrola procesów poligraficznych.

Jak wskazuje nazwa przedmiotu, na lekcjach tych będziesz skupiał uwagę na tym w jaki sposób zorganizować kolejne procesy produkcji produktu poligraficznego, czyli produktu który jest drukowany. Dowiesz się jak wygląda obieg dokumentów w drukarni, jakie są procedury akceptacji, które zabezpieczają zarówno zlecającego jak i drukarza, przed wydrukowaniem wielu wielu tysięcy sztuk książki czy ulotki z błędem - a co za tym idzie narażeniu firmy na ogromne koszty. Nauczyciel który ma doświadczenie w pracy w drukarni zaprezentuje Ci systemy kontroli oraz przećwiczy z tobą pracę z klientem przy akceptacji przygotowanych do druku materiałów. Ten przedmiot jest szczególnie ważny dla tych z Was, którzy będą chcieli w przyszłości pracować w drukarniach. 




Jak wygląda nasza pracownia i w co jest wyposażona?

Nasza pracownia mieści się na poddaszu szkoły, jest wyposażona w 16 komputerów z dużą ilością pamięci operacyjnej i kartami graficznymi do prac profesjonalnych. Każdy komputer ma duży, kolorowy i skalibrowany monitor oraz tablet graficzny. Uczęszczając do klasy poligraficznej będziesz miał komputer przypisany do siebie, tzn. że zawsze będziesz pracował na tym samym stanowisku ze swoim imiennym dostępem do profesjonalnego oprogramowania Adobe. Nasi uczniowie traktują komputery szkolne, jak swoje "drugie" komputery, wiedzą, że oprócz nich ten konkretny komputer używają dwie lub trzy inne osoby, ale widza dokładnie kto i z której klasy. Dlatego wszyscy uważają na to by ich narzędzia pracy były w jak najlepszym stanie. 
Stanowiska uczniów znajdują się dookoła pracowni pod jej ścianami, na środku stoją stoliki przy których siedzimy kiedy rozmawiamy o grafice lub uczymy się teorii, albo mamy zajęcia praktyczne, warsztaty z linorytu, czy makietowanie z papieru prototypów opakowań. 
W centralnej części sali znajduje się stanowisko nauczyciela, biurko, duży ekran na którym wyświetlamy materiał do nauki, pokazujemy ćwiczenia lub prezentacje. (ale czasem służy nam też do obejrzenia filmu, zrobienia kareokę lub videotransmisji z rozgrywek turnieju szachowego). Za ekranem, pod ścianą są szafki z drukarkami. W pracowni są jeszcze dwie inne szafy w których niektóre klasy mogą przechowywać swoje podręczniki lub przypory do pracy z papierem. 

W najcichszym kącie sali jest miejsce dla redakcji szkolnej gazety - wisi tam tablica na której redaktorzy i graficy z zespołu szkolnej gazety "Byle do dzwonka" opracowują kolejny numer naszego czasopisma. 

>Tu będą zdjęcia pracowni <

Komentarze